Företag och institutioner på södra Djurgården, liksom Djurgårdsförvaltningen och Stockholms stad har länge diskuterat en ny gångbro från Strandvägen till Djurgårdsön. Bron är tänkt att gå i höjd med Torstenssongatan till udden nära Junibacken. Bakgrunden till idén är bland annat att avlasta Djurgårdsbron som byggdes till Stockholmsutställningen 1897. Vissa helger, särskilt under sommarhalvåret, är trafiken av fotgängare mycket intensiv över den befintliga bron. En ny bro är tänkt att minska belastningen samt ge nya kommunikationsvägar och bättre promenadstråk.
Vi anser att Stockholms stad och Djurgårdsförvaltningen innan ett eventuellt beslut om en ny bro tas bör pröva att lösa behoven med en (förarlös) färjeförbindelse den mycket korta sträcka som det handlar om. Det föreligger nämligen en rad estetiska, praktiska och ekonomiska nackdelar med en fast broförbindelse på denna plats.
En bro i det föreslagna läget ligger så nära Djurgårdsbron att vattenytan mellan den nya och den gamla bron riskerar att upplevas som en pöl i stället för det fria vattenrum den nu är. Vyn från Djurgårdsbron in mot Nybroviken är så anslående att den inte bör byggas bort. Vidare kommer en ny bro att utgöra en begränsning för båttrafiken. Den måste förmodligen göras öppningsbar. Det blir en dyr bro att bygga.
Det är möjligt att fördelarna med en gångbro framför en färja överväger nackdelarna – men underlag för en sådan bedömning anser vi borde inhämtas och utgöra underlag för ett eventuellt beslut om att bygga en fast förbindelse.
Ett bra beslutsunderlag menar vi skulle skaffas om en (förarlös) färjeförbindelse först prövas. Det skulle ge information om hur stor efterfrågan på förbindelsen är. Med ett sådant underlag kan nyttan av en ny bro bättre bedömas. Det skulle också ge information om färjeförbindelsen är så uppskattad som transportmedel att den utgör ett bättre alternativ än en fast förbindelse.
Udda infrastruktur – som en färjeförbindelse, som hissar, som linbanor – ger en stad extra innehåll och är en identitetsskapande praktisk underhållning för boende och besökare. Vi anser att alternativet med en färja bör undersökas innan en fast förbindelse beslutas.
Cathrine Engellau, ordf. föreningen Rädda Djurgården
Richard Murray, ordf. Förbundet för Ekoparken
Gunnar Haeger, ordf. Stockholms Sjögård
Marianne Rietz, ordf. Föreningen Östermalm